Hon va "bara" 12 år när hon fick sin dotter

Pratima Jonsson va bara 12 år när hon fick din dotter..

FICK MYCKET HJÄLP Pratima Jonsson fick dottern Sony som tolv
FICK MYCKET HJÄLP Pratima Jonsson fick dottern Sony som tolvåring. "Jag ångrar inte henne, men jag skulle inte vilja att hon hamnar i samma situation. Jag vill att hon ska få uppleva allt det jag har missat." Till vänster sitter senaste dottern Elis, 4.

Yngsta mamman fick barn när hon var 12

Pratima Jonsson är rekordung mamma. Tolv år gammal födde hon en dotter.

- Jag tänkte mest på att mina föräldrar inte skulle vara ledsna eller arga, säger hon.

Pratima bor i Östersund med sin familj, men växte upp i Katmandu, Nepal.


Pappan var 17

En dag märkte hennes mamma att magen putade. Hon var gravid. Fadern till barnet var en 17-årig pojke. Släktingar pratade och föräldrarna mådde dåligt.

- Det var en skam, säger Pratima.

Hon minns förlossningen som enkel. Då var det svårare att ta hand om lilla Sony. Pratima ammade med en smärtsam inflammation i bröstet.


Fick hjälp av mamma


Hon fick mycket hjälp av sin mamma.

- Ibland när hon kom hem grät både jag och bebisen. Hon fick klappa om oss båda två, säger hon.

Hon sprang till akuten tre gånger med det skrikande barnet i famnen, övertygad om att Sony var svårt sjuk.

- Sista gången blev jag utskälld av en läkare som sa "barn gråter, gå hem", säger hon.


Sjuksköterska


Pratima växte upp fort. När hon var 16 fick kärleken henne att flytta till Sverige. Nu har hon en dotter till - Elis, 4. Pratima är ensamstående och läser till sjuksköterska.

Sony är nu 14 år.

- Jag kan vara ledsen för att jag aldrig fick uppleva det hon har nu. Det skulle inte vara så dumt att bara vara. Att gå på gymnasiet, ta studenten och säga "jag sover hos en kompis", säger Pratima, 26.


Bär samma jeans


Pratima och Sony har ett speciellt band, medan hon känner sig mer som en vanlig mamma till Elis.

- Sony och jag förstår varandra väldigt väl. Vi har samma klädsmak. Hon har jeansen på tisdagen och jag på onsdagen, säger Pratima.

Klicka för att stänga fönstret
Gitarr är ett av Sonys fritidsintressen. Fotboll och dans tränar hon flera gånger i veckan. Sedan hinner hon med att fotografera också.
Klicka för att stänga fönstret
Pratima längtar ibland hem till sin familj i Nepal och skulle kunna tänka sig att flytta tillbaka någon gång. - Jag känner mig inte alltid som svensk, men jag vet inte om jag skulle känna mig så hemma i Nepal heller, säger hon.
Klicka för att stänga fönstret
Det skiljer tio år mellan Elis och Sony, nästan lika många år som mellan Sony och Pratima.
Klicka för att stänga fönstret
Elis och Sony har kuddkrig.
Klicka för att stänga fönstret
En teckning av Elis.

Sony och Elis spelar fotboll i köket i väntan på maten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0