Så vart dom här!

Efter att ha gått till dag 70 bestämdes de för att bli kejsarsnitt.
2 välskapta kattungar kom till värden :)

Meduza har gått ganska så orörd under hela graviditeten med kattungarna, hon har blivit större och mer otymplig.

Mellan dag 63-65 så förväntade jag mig nerkomst men inget hände,dag 66,67,68,69 gick och jag vart mer orolig.

Ringde dag 69 ( Torsdag ) till våran veterinär och rådfrågade och hon sa att jag skulle ringa tillbaka dagen efter ( fredagen ).

Sagt å gjort hoppades jag att värkarna skulle sätta igång och att de skulle komma ut en massa små bebisar, jag hade ju känt dom och visste ju att dom levde.

Dag 70 kom å redan kl 08 på morgonen ringde jag tillbaka till veterinären, de visade sig att dom inte kunde ta imot oss ( fredag ) och att jag fick ringa till någon annan.

Ringde till 3 mindre kliniker var av att 2 av dom hade fullt idag och den 3:e ville avvakta

( klart hon skulle sätta igång tyckte h*n eftersom hon haft 2 kullar innan utan problem )

Tillslut under förmiddan hade jag tappat orken och gjorde valet att ringa djurkliniken i stan.

 

 

Fick tid ganska så omgående att komma upp med henne då dom tyckte att läget var kritiskt.

Hon har då gått 70 dagar och räknas som 5 dagar för mycket.

Var bara fixa lite och skjutsen kom, väl uppe ( kl va då 12 ) vart de lämna katt,betala och bege sig hemåt för att invänta samtalet jag hoppades att allt hade gått bra.

När klockan hade slagit 15:45 ringde jag upp för att höra så allt hade gått bra, dom sa ju att dom skulle ringa tillbaka. ( Dom hade fått strömavbrott, som dom flesta andra oxså fick )

När jag äntligen fick prata med receptionisten så fick jag ÄNTLIGEN höra överlevande kattungar hon förklarade att dom va svart å vit med grått i sig, lyckan va otrolig och jag fick komma upp direkt om jag ville.

När kl slog 16:30 begav vi oss upp. Fick träffa Meduza å småttingarna i ett rum och många tankar gick, hon va fortfarande groggy och bebisarna va såååå små.

 

 

Meduza fick snittas pga att hennes livmoder inte hade dragit ihop sig och satt igång förlossningen, saken som ledde till detta var att de fanns en missbildad kattunge som inte levde inut i henne som gjorde att själva arbetet låg å vilade. Dom steriliserade henne samtidigt vilket jag är glad över då hon inte ska ha några flera kullar pga sin ålder.

Jag fick även veta att fosterblåsorna som kattungarna ligger i var på väg att ändra färg och det leder till att kattungarna dör i magen.

Men med min instinkt och att jag inte lyssna på folk gjorde att jag ville meduzas bästa och detta var de bästa jag kunde göra för henne.

 

 

Nu mår familjen katt hyfsat efter omständigheterna och ligger i lådan som står inne i sovrummet å sover.

 

 

Dessa små kattungar måste jag stödmata var 3:e timme då Meduzas mjölk försvann under ingreppet, samt att hon måste få föda som går ut i spenorna så hon producerar mjölk igen!

Kattungarna diar i mellan åt och jag ser å har känt att de finns lite mjölk men de kan snabbt försvinna eller leda till andra komplicationer.

 

~~~~ TÄNKTE JAG SKULLE TA Å SKRIVA ETT INLÄGG I DENNA TEXT! ~~~~

 

JAG HADE ALDRIG RÄKNAD MED DOM KOSTNADERNA DE BLEV MED DESSA

KATTUNGAR, JAG TRODDE INTE ATT DE SKULLE BLI SÅHÄR, NAIV OCH TRO

ATT HON KAN SKÖTA DETTA SJÄLV, JAG VET ATT ALLT KAN HÄNDA FAKTISKT.

HADE DET VARIT HELG HADE KOSTNADERNA LEGAT PÅ 13-14.000 KR.

DET ÄR INTE BILLIGT ATT RÄDDA ENS KATT FRÅN ATT SJÄLV KUNNA DÖ PGA DETTA.

MEDUZA ÄR MITT ALLT OCH JAG HAR NU HAFT HENNE I 4,5 ÅR.

 

DET FINNS SÅ MÅNGA HEMLÖSA OCH KATTER FOLK INTE VILL HA SOM

FÖRTJÄNAR ETT BÄTTRE HEM, DE ÄR INTE LÖNT ATT PARA EN KATT BARA

FÖR ATT MAN VILL HA KATTUNGAR OCH SEN SKA SÄLJA IVÄG DOM.

JAG VILLE PARA MEDUZA FÖRRA ÅRET MEN SOM ALDRIG VART, MIN TANKE

IÅR VA ATT PARA MIN ANDRA HONA MEN DÅ HON DROG SVANSEN MELLAN BENA

OCH JAG HADE PLANERA EN PARNING SOM RESULTERADE I DETTA, VILKET INTE

VAR MIN TANKE. JAG ÄR NU TACKSAM ATT ALLT GICK BRA.

- JAG KOMMER INTE ATT PARA MAJA EFTER DETTA UTAN HON FÅR BLI UTAN KULL.

 

MIN TANKE ÄR ATT SNÄLLA, INNAN NI PARAR ERAN KATT BARA FÖR ATT EN KULL

KAN VARA BRA, TÄNK ISTÄLLE PÅ ALLA KATTUNGAR SOM BEHÖVER ETT HEM.

ELLER VAR BEREDD PÅ ATT DE KAN KOSTA ATT SKAFFA EN KULL! :)

 

 

Vad jag nu sett så är bebisarna en kille å en tjej :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0